Fraktvillkor

Retur eller flytt av maskin med hjälp av KMG Maskinservice

Vi hjälper dig när du behöver flytta din maskin mellan två objekt, eller returnera maskinen till oss på KMG.

Då detta involverar viss hantering är det viktigt att tänka på nedanstående punkter.

Maskinen:

Av säkerhetsskäl, och för att slippa onödiga kostnader, är det mycket viktigt att maskinen hanteras på rätt sätt.

För städmaskiner:

  • Maskinen skall vara tömd på vatten och kem.
  • Maskinen skall vara körbar (gäller de maskiner med drivning, små maskiner orkar man oftast knuffa) så ha gärna maskinen på laddning dagen innan den skall hämtas.
  • Sugskrapan (och eventuella tillbehör) skall läggas i smutsvattentanken. Får de inte plats där skall de förpackas och fästas på maskinen. Kommer en maskin tillbaks utan rätt delar debiteras ersättningen av dessa.
  • Fraktsedlarna (länk i bekräftelsemailet) skall fästas väl synliga på maskinen.

För färgsprutor:

  • Maskinen skall vara noggrant rengjord.
  • Maskinen skall emballeras väl på pall. (Halvpall för små och helpall för de större.)
  • Eventuella slangar, pistoler och andra tillbehör skall inte sticka ut då de kan skadas under frakten. Det kan även påverka fraktkostnaderna då vår leverantör kan scanna av storleken på det som skickas.
  • Fraktsedlarna (länk i bekräftelsemailet) skall fästas väl synliga på maskinen.

Bokningen:

Tänk på att bokningen är bindande. För att hanteringen ska gå så smidig som möjligt, och för att undvika onödiga kostnader, är det viktigt att nedanstående tas i beaktande. Skulle felaktiga uppgifter anges på bokningen så kan en kostnad tillkomma, till exempel om maskinen inte kan hämtas, eller om det är en större maskin än vad som angivits i bokningen.

  • Då bokningen är lagd får du ett mejl med dina angivna uppgifter, samt en länk till fraktsedlarna och en länk till detta dokument. Hör av dig till oss om du inte får mejlet till den angivna adressen så hjälper vi dig.
  • Skulle någonting inträffa som gör att du behöver avboka transporten kan du ringa oss på 08-98 36 30. Kostnaden för detta är f.n. 500 kr (OBS! Avbokning kan ske senast två dagar innan bokad hämtning).
  • Var noga med att rätt uppgifter är ifyllda. Behöver du ändra någonting i bokningen i efterhand kontaktar du oss, så hjälper vi dig att ändra på bokningen. Kostnaden för detta är f.n. 500 kr (OBS! Ändringen kan endast ske senast två dagar innan önskad hämtning).
  • Tänk på att du kan boka hämtning tidigast tre dagar och högst 60 dagar från bokningstillfället. Skulle du behöva en tidigare hämtning (Express), ring oss, så hjälper vi dig. Utöver frakt tillkommer då en avgift på f.n. 500 kr.
  • Skulle ovanstående tider inte kunna hållas, så kommer hämtningen bli av. Du kan då givetvis välja att inte returnera maskinen, men då kommer en kostnad för detta att uppstå, en så kallad bomkörning. Kostnaden för detta är varierande beroende på maskinmodell och postnummer.

Hämtningen:

Eftersom maskinen fraktas med lastbil är det viktigt att den är redo att hämtas (se avsnittet Maskinen).

  • När maskinen ska hämtas är det viktigt att någon från er är på plats (eller tydliga instruktioner har lämnats till annan person på objektet) för att antingen hjälpa chauffören eller att kvittera att maskinen har blivit hämtad.
  • Om hämtning inte kan genomföras av någon anledning (som inte är kopplad till transportören) kommer en bomkörning att debiteras och du behöver lägga en ny bokning.
  • Om någonting är skadat på maskinen ska detta dokumenteras vid hämtningen, tillsammans med chauffören.

Lämningen: (Mottagarobjektet vid flytt)

Har du valt att flytta maskinen mellan två objekt är det viktigt att nedanstående uppfylls. På detta sätt undviker du onödiga kostnader kring hanteringen. Det är noga att det som står under ”Maskinen, Bokningen och Hämtningen” har lästs igenom och uppfylls.

  • Det är viktigt att någon finns på det nya objektet för att kunna kvittera mottagningen av maskinen, samt se att den inte är skadad. Eventuell skada på maskinen ska anmälas direkt vid mottagningen.
  • Var noga med att alla tillbehör är med. Skulle något saknas kan du beställa nytt hos KMG. Glöm inte att meddela eventuellt kostnadsställe för kostnaden.

Då bokningen är genomförd, så går den direkt i väg till vår transportör. Det är därför mycket viktigt att du stämmer av uppgifterna innan du väljer att skicka beställningen.

Länkarna till fraktsedlarna öppnar du med ett enkelt klick. Skriv ut och placera dem väl synligt på maskinen som ska hämtas.

Har du några frågor kring hanteringen av detta är du välkommen att ringa oss på

08-98 36 30 så hjälper vi dig.

Servicekontakt Wagner/Orkla

KMG Maskinservice hanterar support för Wagners proffs-sortiment.

Kontakta oss på:

Tel: 08-98 20 20 

Gäller det Wagners DIY sortimentet, vänligen kontakta Orkla direkt:

Tel: 036-36 37 63 00 

E-post: info@orkla.se

Reklamationer Wagner

Här kan du som är återförsäljare av Wagners färg- och spackelsprutor hantera reklamationsärenden. Välj den spruta ärendet gäller på rullningslisten nedan. 

OBS!  Innan du reklamerar sprutan är det viktigt att du kontrollerar att det är en reklamation som täcks av garantin. 

Exempel på fel som inte täcks av garantin:

  • Brist på rengöring med färg som torkat och orsakat driftstopp.
  • För stort slitage, där färgsprutan använts väldigt mycket och slitits ut.
  • För stort slitage, där färgsprutan använts väldigt mycket och slitits ut.
  • Handhavandefel, t ex om sprutan tappats eller använts med ej avsedd produkt. 

När du har reklamerat produkten kommer du att få en mejlbekräftelse till den angivna e-postadressen med information om hur du går vidare med reklamationen.

Såhär fyller du i reklamationen

För återförsäljare av färg- och spackelsprutor

Fleet management

Behöver du, eller din kund hjälp med lagerhållning av maskiner när de inte används?
Vi har mångårig erfarenhet av detta.
Varje maskin som kommer in får en enklare genomgång och servas enligt överenskommelse.Innan maskinen skickas ut på nya uppdrag provkör vi den för att säkerställa att den går perfekt. 
I nära kommunikation med dig och kunden hjälper vi till att hålla koll på kostnader, användande och på vilka uppdrag vilken maskin befinner sig.

Service

Med ett förebyggande underhåll och ett bra skött eget underhåll säkerställer vi tillsammans att maskinen fungerar varje gång den behövs. Vi finns lokalt i Stockholm, Helsingborg och Göteborg, och kan dessutom, via vår logistikpartner, kan vi hjälpa dig i hela landet.

Reparation

Skulle din eller din kunds färgspruta gå sönder har vi kunnandet och reservdelarna som behövs för att snabbt få den att fungera perfekt igen. 

Reservdelar

VI har oftast alla reservdelar på lager och hjälper dig gärna med det du behöver om du har en egen serviceorganisation.

Instruktionsböcker

Här hittar du instruktionsböcker till dina maskiner. Många av dem finns dessutom på flera olika språk. 

Klicka på ditt varumärke och välj sedan din modell för att ladda ner instruktionsboken i pdf-format. 

Reservdelar & tillbehör

För att snabbt kunna ge dig service och minimera avbrott i din verksamhet, har vi de flesta reservdelar och tillbehör till våra maskiner och färgsprutor i vårt eget lager. 

Klicka på det varumärke du behöver delar till och välj din maskin.

Du kan också ringa direkt till vårt lager och få personlig service. 

Stockholm Tel: 08 – 98 20 20
Helsingborg Tel: 042 – 28 44 00

Rapportera ny maskinplats

För att kunna ge dig bästa möjliga service måste vi veta var din maskin befinner sig. Har du flyttat den, så kan du rapportera det genom att fylla i nedanstående formulär. 

Vi kan också hjälpa dig att flytta din maskin mellan två platser. Länken till bokningen hittar du här.

Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på

 Tel: 08-98 36 30

    Här rapporterar du den nya maskinplatsen (då du flyttat maskinen själv)(*)= obligatoriskt fält.

    Maskininformation (1/3)



    Ny Maskinplacering (2/3)











    Jag som lämnat uppgifterna (3/3)






    Flytt- och returhantering

    När dina maskiner inte är i bruk kan vi KMG förvara dem åt dig. Vi ser till att de blir servade och rekonditionerade, så de är i perfekt skick när det är dags att använda dom igen.

    Vi märker upp maskinen i vårt system så att du kan se exakt var den befinner sig när du loggar in på din sida hos oss.

    När du behöver din maskin meddelar du oss, så provkör vi den och gör den klart för upphämtning, utleverans eller frakt till den plats du önskar.

    Felanmälan och support

    Behöver du hjälp med din maskin? Ring och prata med någon av våra kunniga tekniker, så hjälper vi dig!

    Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårat system.

    Stockholm: 08-98 20 20 

    Helsingborg: 042- 28-44 00

    Fagersta: 022-31 22 22 

    Färgsprutor Spackelsprutor

    Genom att kontrollera vissa saker på din färgspruta innan du felanmäler den till oss kan du lösa problemet själv, och på så sätt undvika servicekostnader.

    För en mer utförlig felsökning rekommenderar vi att du tittar i Instruktionsboken för din spruta eller ringer oss.

    Börja med att klicka på nedanstående punkter:

    Min färgspruta:

    Färgsprutan håller inte trycket när handtaget släpps

    Kontrollera först att:

    • Insugningsventilen (kulan och sätet) är rena och hela.
    • Den nedre packningen är hel och tät.
    • Tryckslangen är hel och kopplingen rätt dragen (dvs. inte läcker färg någonstans)

    Eventuellt kan Färgsprutan ha drabbats av ett internt läckage. Kontakta då oss så hjälper vi dig att byta packningarna i färgsprutan. Kom ihåg att noggrant rengöra sprutan efter varje användning så förlänger du livslängden på maskinen.

    Kvarstår problemet?

    Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

    Tel: 08-98 20 20

    Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårt system.

    Färgsprutan startar inte

    Kontrollera först att:

    • Det är ström i uttaget som du anslutit färgsprutan till.
    • Det är bensin i tanken. Om det är vatten i tanken, töm den och fyll på med ny bensin.
    • Rätt lampor på displayen tänds när maskinen kopplas in.
    • Maskinen är rengjord ordentligt (stelnad färg eller rost kan skada maskinen).

    För att förhindra att din färgspruta rostar vid längre stillestånd är det bra att konservera den. Först gör du rent den ordentligt, sedan tar du en hink med vatten och spolarvätska och kör igenom maskinen. Wagner har även konserveringsvätska att köpa.

    Kvarstår problemet?

    Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

    Tel: 08-98 20 20

    Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårt system.

    Färgsprutan suger inte upp färgen

    Kontrollera först att:

    • Kulan i sug- och tryckventilen är rengjord och rör sig fritt.
    • Slangar och sugrör är ordentligt åtdragna och hela, annars fins det en risk maskinen suger tjuvluft
    • Sugsilen, grovfiltret är på plats och rengjorda.
    • Färgen du skall använda är ren och fri från skräp och färgflagor.

    För att undvika att skräp sugs upp i färgsprutan är det viktigt att grovsilen alltid sitter på sugröret när du målar.

    Kvarstår problemet?

    Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

    Tel: 08-98 20 20

    Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårt system.

    Färgsprutan tappar tryck under användning

    Kontrollera först att:

    • Pistol- och högtrycksfilter är rengjorda då smuts i dessa kan påverka trycket.
    • Du har rätt munstycke för det material du skall spruta.
    • Munstycket inte är slitet. För stort hål kan påverka tryck och sprutbild.
    • Färgen inte är för tjock, ibland kan även riktigt kall färg vara svår att pumpa.
    • Färgsprutan är tät och inte suger tjuvluft.

    En igensatt sugsil eller stopp i sugröret kan visa sig som att maskinen inte orkar hålla trycket, när det egentligen handlar om att den inte kan suga upp färgen ordentligt.

    Tänk på att lyssna på hur maskinen låter och att den går med jämna slag när den används.

    Kvarstår problemet?

    Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

    Tel: 08-98 20 20

    Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårt system.