Meny Kategori: Kundsidor
HellowFraktvillkor
Retur eller flytt av maskin med hjälp av KMG Maskinservice
Vi hjälper dig när du behöver flytta din maskin mellan två objekt, eller returnera maskinen till oss på KMG.
Då detta involverar viss hantering är det viktigt att tänka på nedanstående punkter.
Maskinen:
Av säkerhetsskäl, och för att slippa onödiga kostnader, är det mycket viktigt att maskinen hanteras på rätt sätt.
För städmaskiner:
- Maskinen skall vara tömd på vatten och kem.
- Maskinen skall vara körbar (gäller de maskiner med drivning, små maskiner orkar man oftast knuffa) så ha gärna maskinen på laddning dagen innan den skall hämtas.
- Sugskrapan (och eventuella tillbehör) skall läggas i smutsvattentanken. Får de inte plats där skall de förpackas och fästas på maskinen. Kommer en maskin tillbaks utan rätt delar debiteras ersättningen av dessa.
- Fraktsedlarna (länk i bekräftelsemailet) skall fästas väl synliga på maskinen.
För färgsprutor:
- Maskinen skall vara noggrant rengjord.
- Maskinen skall emballeras väl på pall. (Halvpall för små och helpall för de större.)
- Eventuella slangar, pistoler och andra tillbehör skall inte sticka ut då de kan skadas under frakten. Det kan även påverka fraktkostnaderna då vår leverantör kan scanna av storleken på det som skickas.
- Fraktsedlarna (länk i bekräftelsemailet) skall fästas väl synliga på maskinen.
Bokningen:
Tänk på att bokningen är bindande. För att hanteringen ska gå så smidig som möjligt, och för att undvika onödiga kostnader, är det viktigt att nedanstående tas i beaktande. Skulle felaktiga uppgifter anges på bokningen så kan en kostnad tillkomma, till exempel om maskinen inte kan hämtas, eller om det är en större maskin än vad som angivits i bokningen.
- Då bokningen är lagd får du ett mejl med dina angivna uppgifter, samt en länk till fraktsedlarna och en länk till detta dokument. Hör av dig till oss om du inte får mejlet till den angivna adressen så hjälper vi dig.
- Skulle någonting inträffa som gör att du behöver avboka transporten kan du ringa oss på 08-98 36 30. Kostnaden för detta är f.n. 500 kr (OBS! Avbokning kan ske senast två dagar innan bokad hämtning).
- Var noga med att rätt uppgifter är ifyllda. Behöver du ändra någonting i bokningen i efterhand kontaktar du oss, så hjälper vi dig att ändra på bokningen. Kostnaden för detta är f.n. 500 kr (OBS! Ändringen kan endast ske senast två dagar innan önskad hämtning).
- Tänk på att du kan boka hämtning tidigast tre dagar och högst 60 dagar från bokningstillfället. Skulle du behöva en tidigare hämtning (Express), ring oss, så hjälper vi dig. Utöver frakt tillkommer då en avgift på f.n. 500 kr.
- Skulle ovanstående tider inte kunna hållas, så kommer hämtningen bli av. Du kan då givetvis välja att inte returnera maskinen, men då kommer en kostnad för detta att uppstå, en så kallad bomkörning. Kostnaden för detta är varierande beroende på maskinmodell och postnummer.
Hämtningen:
Eftersom maskinen fraktas med lastbil är det viktigt att den är redo att hämtas (se avsnittet Maskinen).
- När maskinen ska hämtas är det viktigt att någon från er är på plats (eller tydliga instruktioner har lämnats till annan person på objektet) för att antingen hjälpa chauffören eller att kvittera att maskinen har blivit hämtad.
- Om hämtning inte kan genomföras av någon anledning (som inte är kopplad till transportören) kommer en bomkörning att debiteras och du behöver lägga en ny bokning.
- Om någonting är skadat på maskinen ska detta dokumenteras vid hämtningen, tillsammans med chauffören.
Lämningen: (Mottagarobjektet vid flytt)
Har du valt att flytta maskinen mellan två objekt är det viktigt att nedanstående uppfylls. På detta sätt undviker du onödiga kostnader kring hanteringen. Det är noga att det som står under ”Maskinen, Bokningen och Hämtningen” har lästs igenom och uppfylls.
- Det är viktigt att någon finns på det nya objektet för att kunna kvittera mottagningen av maskinen, samt se att den inte är skadad. Eventuell skada på maskinen ska anmälas direkt vid mottagningen.
- Var noga med att alla tillbehör är med. Skulle något saknas kan du beställa nytt hos KMG. Glöm inte att meddela eventuellt kostnadsställe för kostnaden.
Då bokningen är genomförd, så går den direkt i väg till vår transportör. Det är därför mycket viktigt att du stämmer av uppgifterna innan du väljer att skicka beställningen.
Länkarna till fraktsedlarna öppnar du med ett enkelt klick. Skriv ut och placera dem väl synligt på maskinen som ska hämtas.
Har du några frågor kring hanteringen av detta är du välkommen att ringa oss på
08-98 36 30 så hjälper vi dig.
Servicekontakt Wagner/Orkla
Kontakta oss för support.
KMG Maskinservice hanterar support för Wagners proffs-sortiment.
Kontakta oss på:
Tel: 08-98 20 20
Gäller det Wagners DIY sortimentet, vänligen kontakta Orkla direkt:
Tel: 036-36 37 63 00
E-post: info@orkla.se
Reklamationer Wagner
Reklamationsärenden.
Här kan du som är återförsäljare av Wagners färg- och spackelsprutor hantera reklamationsärenden. Välj den spruta ärendet gäller på rullningslisten nedan.
OBS! Innan du reklamerar sprutan är det viktigt att du kontrollerar att det är en reklamation som täcks av garantin.
Exempel på fel som inte täcks av garantin:
- Brist på rengöring med färg som torkat och orsakat driftstopp.
- För stort slitage, där färgsprutan använts väldigt mycket och slitits ut.
- För stort slitage, där färgsprutan använts väldigt mycket och slitits ut.
- Handhavandefel, t ex om sprutan tappats eller använts med ej avsedd produkt.
När du har reklamerat produkten kommer du att få en mejlbekräftelse till den angivna e-postadressen med information om hur du går vidare med reklamationen.
Såhär fyller du i reklamationen
För återförsäljare av färg- och spackelsprutor
Smarta tjänster för dig som säljer Wagners produkter.
Fleet management
Behöver du, eller din kund hjälp med lagerhållning av maskiner när de inte används?
Vi har mångårig erfarenhet av detta.
Varje maskin som kommer in får en enklare genomgång och servas enligt överenskommelse.Innan maskinen skickas ut på nya uppdrag provkör vi den för att säkerställa att den går perfekt.
I nära kommunikation med dig och kunden hjälper vi till att hålla koll på kostnader, användande och på vilka uppdrag vilken maskin befinner sig.
Service
Med ett förebyggande underhåll och ett bra skött eget underhåll säkerställer vi tillsammans att maskinen fungerar varje gång den behövs. Vi finns lokalt i Stockholm, Helsingborg och Göteborg, och kan dessutom, via vår logistikpartner, kan vi hjälpa dig i hela landet.
Reparation
Skulle din eller din kunds färgspruta gå sönder har vi kunnandet och reservdelarna som behövs för att snabbt få den att fungera perfekt igen.
Reservdelar
VI har oftast alla reservdelar på lager och hjälper dig gärna med det du behöver om du har en egen serviceorganisation.
Instruktionsböcker
Instruktionsbok till din maskin.
Här hittar du instruktionsböcker till dina maskiner. Många av dem finns dessutom på flera olika språk.
Klicka på ditt varumärke och välj sedan din modell för att ladda ner instruktionsboken i pdf-format.
Reservdelar & tillbehör
Vi har det mesta i lager.
För att snabbt kunna ge dig service och minimera avbrott i din verksamhet, har vi de flesta reservdelar och tillbehör till våra maskiner och färgsprutor i vårt eget lager.
Klicka på det varumärke du behöver delar till och välj din maskin.
Du kan också ringa direkt till vårt lager och få personlig service.
Stockholm Tel: 08 – 98 20 20
Helsingborg Tel: 042 – 28 44 00
Rapportera ny maskinplats
Om du flyttar din maskin.
För att kunna ge dig bästa möjliga service måste vi veta var din maskin befinner sig. Har du flyttat den, så kan du rapportera det genom att fylla i nedanstående formulär.
Vi kan också hjälpa dig att flytta din maskin mellan två platser. Länken till bokningen hittar du här.
Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på
Tel: 08-98 36 30
Flytt- och returhantering
Vi tar hand om din maskin även när den inte används.
När dina maskiner inte är i bruk kan vi KMG förvara dem åt dig. Vi ser till att de blir servade och rekonditionerade, så de är i perfekt skick när det är dags att använda dom igen.
Vi märker upp maskinen i vårt system så att du kan se exakt var den befinner sig när du loggar in på din sida hos oss.
När du behöver din maskin meddelar du oss, så provkör vi den och gör den klart för upphämtning, utleverans eller frakt till den plats du önskar.
Felanmälan och support
Behöver du hjälp med din maskin?
Behöver du hjälp med din maskin? Ring och prata med någon av våra kunniga tekniker, så hjälper vi dig!
Tänk på att ha maskinens serienummer till hands då det hjälper oss att hitta maskinen i vårat system.
Stockholm: 08-98 20 20
Helsingborg: 042- 28-44 00
Fagersta: 022-31 22 22